کامپیو تر و IT

نکات مفید کا مپیوتر و تدریس زبان انگلیسی

کامپیو تر و IT

نکات مفید کا مپیوتر و تدریس زبان انگلیسی

CD آسیب دیده را خودمان تعمیر کنیم

جنس دیسک‌ها از نوعی پلاستیک است. دیسک‌های فشرده مانند فلاپی‌ها به لوازم و سطوح مغناطیسی حساس نیستند به طوری که فلاپی‌ها با یک خراش جزئی اطلاعاتشان از دست می‌رود، اما اطلاعات روی CDها را تا حدی می‌توان حفظ کرد.

CDها از نظر فیزیکی براساس قوانین نور کار می‌کنند، CDدرایوها اما ساختاری براساس سیستم لیزر دارند که می‌توانند اطلاعات را خوانده و اطلاعات زمانی که لیزر روی CD متمرکز می‌شود و پرتو به یک نقطه برخورد می‌کند براساس کد 0 یا 1 تعریف و ذخیره کنند.

این نقاط به شکل منطقی بر روی CD ذخیره نشده‌اند. به طور کلی ذرات غبار و یا اثر انگشت خودمان شایع‌ترین اثرات روی CD است که مانع راه لیزر می‌شود، جالب اینکه اثر انگشت به تنهایی این مشکل را به وجود نمی‌آورد، بلکه روغن طبیعی پوست، به سطح CD می‌چسبد. به این ترتیب با طرحی از اثر انگشتمان لیزر در جهتی که با فقدان اطلاعات مواجه است، هدایت شده و در این حالت CD عمل نمی‌کند.

در بیشتر موارد عمل نکردن CD به دلایل فوق همچون ذرات غبار بیشتر بر سطح CD و یا اثر انگشت خودمان است که به راحتی با آب ساده و یا کمی مایع دستشویی می‌توانید سطح CD را تمیز کنید و البته لزومی ندارد CDها را در ماشین لباسشویی و یا ظرف‌شویی بشوییم! تمام کاری که باید انجام دهید این است که سطح CD را با یک تکه پارچه مرطوب (که پرز ندهد) پاک کرده و بعد از اینکه از خشک شدن کامل آن اطمینان حاصل کردید، دوباره آن را در دستگاه بگذارید.

احتمالا راجع به پاک‌کنندگی شوینده‌هایی از قبیل خمیردندان و یا واکس بی‌رنگ و یا... بر روی CD شنیده‌اید ولی لازم است بدانید که هیچ کدام تاثیر مناسبی ندارند و بهترین روش برای پاک کردن CDها همان استفاده از وسایل پاک‌کننده مخصوص است. علاوه بر اینها DVDها هم براساس همان قوانین CDها کار می‌کنند و نسبت به غبار و یا اثر انگشت حساس‌تر هستند و برای تمیز کردن می‌توان از روش‌های فوق استفاده کرد البته با حوصله و دقت بیشتر.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد